"Ne félj a gondjaidtól, hanem üzenetnek tekintsd őket. Lehetőségnek arra, hogy tisztábban láss, és ezáltal erőteljesebben birtokold az életedet, mint eddig. Megértsd, mi a jelentősége annak, hogy te is itt vagy a földön."

Kornis Mihály

2012. február 26., vasárnap

Hummusz, fánk és omlós keksz

Ma, mi blogos lányok, a gyermekeinkkel házi farsangot tartottunk, én voltam a házigazda. Erre az alkalomra 1 új és 2 bevált recepttel rukkoltam elő.
Az új a hummusz volt. Tavaly nyáron ettem először életemben, óvatosan kóstoltam, aztán befaltam egy egész dobozzal, magos barna kenyérrel. De abban tartósítószer van, arra az én lányom, Dorka allergiás, így megpróbáltam magam. a mennyiségeket nem mértem szokás szerint, de nagyjából::
-25 dkg csicseriborsó- egy éjjelt ázni hagytam, majd 40 perc alatt szódabikarbónás, sós vízben, kuktában puhára főztem (lehet persze konzervet is venni, de akkor ez a mennyiség 2 doboznak felel meg)
- 6 ek szezámpehely
- 4 gerezd fokhagyma
- 0,5 dl olaj
-1 egész citrom facsart leve
-só, bors, tört koriander

Nekem kicsi aprítóm van, ez ehhez nagyon sok volt, így 3 részletben csináltam. Ja és az elkészítés annyi, hogy a főtt csicserit,kicsi lével az aprítóba teszem, egy részét beleteszem a többi hozzávalónak és pépesítem, majd, amikor mindhárom adag kész, kóstolás és botmixerrel utánadolgoztam még, hogy biztos pépes legyen.
(csicseriborsóról: http://www.hazipatika.com/topics/zoldseg_gyumolcs/articles/Csicseriborso_errendszerunk_ore?aid=20080107165447
szezámmagról: http://hu.wikipedia.org/wiki/Szez%C3%A1mmag

Fánk- mint kiderült, egy gyerekzsúrra ennek a háromszorosa is elmenne:
-25 dkg liszt - abból én egy evőkanállal elveszek és helyette tönkölykorpát teszek.
-2,5 dkg cukor- nem tudom xilittel helyettesíthető-e, hiszen az elvileg gátolja az élesztőgombák szaporodását, tegyünk inkább nádcukrot, ha nem répát szeretnénk
-10g élesztő
-1 dl langyos víz (én ebben oldom fel a cukrot és ebbe teszem az élesztőt felfutni)
a hozzávalókat összegyúrom,lágy rugalmas tésztát kell kapjak. Hagyom kelni 1 órát, majd kiszaggatom - én kicsi fánkokat szeretek csinálni, gyerekkézbe valót, így pogácsaszaggatóval dolgozom. Kiszaggatva is kelhet még fél órát, majd közepesen forró olajban megsütöm, amíg szép színe nem lesz, papírtörlőre kiveszem. Mi mártogatni szoktuk a lekvárba. Nem szívja úgy meg magát olajjal, mint vártam, nagyon szeretem :)

Csokis omlós keksz:
3:2:1 aránnyal dolgozom
-30 deka liszt (22 finomliszt, 5 kukoricaliszt, és egy púpos evőkanál tönkölykorpa)
-20 dkg tejmentes margarin
-10 dkg cukor- vagy annak megfelelő édesítő, én nádcukorral szeretem nagyon
-50g apróra vágott étcsoki
-vanília
-fél csomag sütőpor vagy csipet szódabikarbóna
-kevés víz

A margarint elmorzsolom az összekevert szárazanyagokban, majd,ha kell még a jól gyúrható állaghoz, pár csepp vizet teszek hozzá, a végén belegyúrom az étcsokit, hagyom pár órát a hűtőben állni, majd vékonyra nyújtva szaggatom és kisütöm,éppen csak addig, míg kis színt nem kap. Csak kihűlten veszem ki a tepsiből, mert törik melegen. A kukoricaliszttől lesz morzsálódó, a sok margarintól omlós :)

Lina