"Ne félj a gondjaidtól, hanem üzenetnek tekintsd őket. Lehetőségnek arra, hogy tisztábban láss, és ezáltal erőteljesebben birtokold az életedet, mint eddig. Megértsd, mi a jelentősége annak, hogy te is itt vagy a földön."

Kornis Mihály

2014. június 2., hétfő

Igazi gluténmentes fánk tojásmentesen (tejmentes, alacsony fruktóztartalmú is)

Amikor boltban voltunk Danival, nyálcsorgatva nézte a cukrozott fánkokat. Kérdezte, hogy "Ha meggyógyultam, ehetek majd cukrozott zsemlét?" Ilyenkor - hiába már évek óta diétázunk- elszorul a szívem. S bár neki ott nem mutatom, mert nem akarom, hogy azt érezze, hogy neki rossz (mindig betegségtudat nélkül éltünk és neveltem őket), inkább felajánlok valami mást, amit megehet...., de azért bennem marad az élmény.
Ma, mire hazaér az iskolából, "cukrozott zsemle" fogja várni uzsonnára. Alig várom, hogy lássam az örömét és befalja az öccseivel együtt. :)
A fánk eredeti receptje INNEN van. Én azonban elég sokat módosítottam rajta, a lisztet kevertem, mert Danimnak a rizsre is intoleranciája van, és a cukrot is mérsékeltem benne, hogy a fruktóz malabszorpcióban szenvedő kicsik is ehessék.

14 fánk lett a következő összetevőkből:
- 80 gr Alfa-mix lisztkeverék,
- 120 gr gm zabliszt,
- 40 gr hajdinaliszt,
- 40 gr tápiókakeményítő,
- 1 tk xantán gumi,
- 30 gr eritritol,
- csipet só,
- 20 gr cukor,
- 14 gr porélesztő,
- 60 ml olaj,
- 150 ml kendertej (rizstej is tökéletes, de a rizst igyekeztem elkerülni),
- 50 ml víz

A száraz hozzávalókat összekevertem. A vizet felforrósítottam, belekevertem a cukrot, majd hozzáöntöttem fél decit a növényi tejből, s az így kapott langyos cukros lébe kevertem el az élesztőt. Lefedve állni hagytam. A száraz hozzávalókhoz kevertem a folyadékokat is, majd amikor az élesztő felfutott, azt is. Alaposan átgyúrtam a tésztát, majd lefedve langyos helyen (elektromos sütőnél 50 fokra előmelegített sütőben is lehet) kelni hagytam. Bő 45 percet állt, ezután ismét átgyúrtam, majd lisztezett (hajdinalisztet szórtam) felületen ujjnyira nyújtottam és egy pohárral kiszaggattam. Ezután lefedve a kis pogácsatésztákat is kelni hagytam még közel 1 órát, majd benyomkodtam a közepüket és lyukas oldalukkal lefele közepes lángon bő olajban aranybarnára sütöttem. Ezután a másik oldalát is megsütöttem és rácsra kiszedve hagytam lecsöpögni, kihűlni.
Eritritolt aprítóval "porcukorrá" őröltem és azzal szórtam meg a tetejét.
Férjem a fő tesztelőm, akinek semmilyen ételproblémája nincs és bármit ehet is azt mondta, hogy finom :)