"Ne félj a gondjaidtól, hanem üzenetnek tekintsd őket. Lehetőségnek arra, hogy tisztábban láss, és ezáltal erőteljesebben birtokold az életedet, mint eddig. Megértsd, mi a jelentősége annak, hogy te is itt vagy a földön."

Kornis Mihály

2012. december 18., kedd

Lapótya, avagy gluténmentes kenyér helyett:

Egy kedves barátnőmtől kaptam először lapótyát, kenyér helyettesítésére kiváló, ő gyakran süt ilyet, s hozott nekem ajándékba. Nagyon megtetszett nekem is, mert valóban, ahogy a kenyeret, meg lehet kenni vajjal, lekvárral, bármivel, lehet rá tenni felvágottat, akármit. Ami pedig a legjobb benne, hogy fagyasztható, így én 1 hétig minden reggel lapótyát reggeliztem, amikor kaptam kóstolót belőle, minden reggel kivettem a fagyasztóból egyet és 10 mp alatt kiengedett mikróban.
Ez tulajdonképpen olyan, mint egy kicsit vastagabb és puha ostya. S nagy előnye, hogy sokféleképp elkészíthető, így lehet gluténmentesen is, tej és tojás alapból nem kell hozzá, és a zöldség is bármi lehet benne: burgonya, káposzta, sütőtök, tök..., én ma csicsókával csináltam.
Egy feltétele van: kontakt grillsütő, de talán serpenyőben is működhet, ha kilapítjuk és megfordítjuk időben.

Hozzávalók 4 db laphoz:
- 4 kisebb csicsóka, vagy 1 közepes krumpli, vagy 2-3 maroknyi reszelt káposzta...
- 100gr liszt (nálam 40gr kölesliszt, 60gr rizsliszt volt itt, de próbáltam már 100gr hajdinalisztből is és finom lett, tehát bármilyen lisztből jó),
- 1 evőkanál olivaolaj,
- víz, só  (esetleg más fűszerek, fokhagyma, majoranna...)


A csicsókát (vagy azt a zöldséget, amivel készítjük) meghámozzuk és lereszeljük. A liszttel és az olajjal összekeverjük, s annyi vizet öntünk hozzá, hogy kicsit folyós massza legyen. Kicsit megsózzuk, majd a már előmelegített grillsütőre teszünk belőle kb. 1 púpos evőkanálnyit, s ahogy lecsukjuk a sütőt, az kilapítja, s szép vékony lapot süt belőle. Nekem 4-es fokozaton 10 perc alatt készültek el a lapótyák.




Vacsorára házi májkrémmel ettem, nagyon finom volt!