"Ne félj a gondjaidtól, hanem üzenetnek tekintsd őket. Lehetőségnek arra, hogy tisztábban láss, és ezáltal erőteljesebben birtokold az életedet, mint eddig. Megértsd, mi a jelentősége annak, hogy te is itt vagy a földön."

Kornis Mihály

2011. október 24., hétfő

Tejmentes kalács

Ma, 3. próbálkozásra 3. recept alapján sikerült végre finom kalácsot sütnöm. Sajnos próbáltam cukor nélkül, nádcukorral, de sehogy sem kelt meg a tészta, így minimális fehér cukor van a kalácsban. A recept Patitól származik, apró módosításokkal:
- 45dkg fehér tönkölyliszt,
- 5 dkg teljes kiörlésű búzaliszt,
- 1 csipet só,
- 2 tojás sárgája,
- 3 dl rízstej,
- 1 dl víz,
- 1 zacskó porélesztő,
- 2 teáskanál cukor,
- 5 pipetta stevia nova

A hozzávalókat kenyérsütőbe tettem úgy, hogy a só került legalulra, majd a liszt, tojás, stevia, víz. A rízstejet megmelegítettem kicsit, s beletettem a 2 teáskanál cukrot és az élesztőt. Összekevertem, 10 percig állni hagytam. Amikor habos lett, beleöntöttem a kenyérsütőbe ezt is. 1,5 órás dagasztó-kelesztő programra kapcsoltam.
Miután a program lejárt, lisztes felületen még átgyúrtam kicsit a tésztát, 3 nagyjából egyenlő részre vágtam, egyenként hurkát sodortam belőlük, s a 3 részt összefontam. Kikent tepsibe helyeztem, s 200fokon 20 percet, majd 170 fokon még 40 percet sütöttem.
Nagyon finom lett! Egy változtatást eszközölnék rajta: legközelebb sütőpapírt teszek alá, mert az alja így is leragadt.
A szépség még mindig nem erős oldalam, de az íze kárpótolt mindenért:
Jó étvágyat!

13 megjegyzés:

  1. Ez volt a legfinomabb házi sütésű kalács, amit valaha ettem! Bár eddig csak a kedvesem kalácsait kóstoltam, és az eddigiek nem voltak túl sikeresek. :)
    Viccet félretéve, isteni lett a kalács! Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Ügyes vagy!!

    Fehér cukor helyett fruktóz nem jó? Az mégiscsak egy fokkal jobb. :)

    VálaszTörlés
  3. Szerintem a cukor helyettesíthető nyírfacukorra/xilittel. Gondolom az élesztő miatt kell, de olvastam, hogy a szénhidráttal lép kapcsolata az élesztő tehát az meg megvan a tejben és lisztben....stb. Én a kenyérsütéshez is az élesztő mellé xilitet teszek, tehát nincs cukor a kenyérben, és akkor így még jobb kislány vagyok, mint szoktam lenni. :D Ezt lehet hogy én is ki fogom próbálni, mert borzasztóan hiányzik a kalács mióta IR-es vagyok....

    VálaszTörlés
  4. Ja, és meg is kel a kenyerem a kenyérsütőben. Azért fontos ez is. :D :D

    VálaszTörlés
  5. Hát, fruktózt nem próbáltam, xilittel nekem nem kelt meg :( Nádcukorral próbálkozom még, de lehet, hogy fele-fele arányban xilit és cukor is jó lenne. Kikísérletezem majd, s beszámolok :D

    VálaszTörlés
  6. Jaer, egészségedre! :) Köszönöm!

    VálaszTörlés
  7. Bocs, hogy ennyit kommentelek, de mi az a stevia nova? És a fehér tönkölylisztet mi nem ehetjük mármint IR-esek, nem? Még arra gondoltam, hogy esetleg helyettesíthetném durum liszttel, mert az van itthon?!

    VálaszTörlés
  8. A stevia nova egy növényi édesítőszer, ami nagyon egészséges és jó Ir-eseknek is! http://stevia.uw.hu/index.html

    A fehér tönkölyliszt szintén jó nekünk is, mert lassabban szívódik fel és kevesebb a ch tartalma is, mint a sima lisztnek :) http://www.ritakonyhaja.hu/egeszseg-konyha/bio-reform-alapanyagok/1589-tonkolybuza-liszt.html

    VálaszTörlés
  9. Emi, te légkeverésesen sütötted vagy hogy?

    VálaszTörlés
  10. Jelentem elkészült! Nem gondoltam hogy ilyen jól fog sikerülni magamhoz képes! :D Hiányosak voltak az alapanyagaim, úgyhogy: A nagyobb rész nekem durumliszt volt, a kisebb meg graham, stevia nova helyett pedig xilitet használtam. Legközelebb csak dagasztani hagyom a kenyérsütőben, keleszteni nem, mert kifutott a tészta az üstből, úgy megkelt. Legközelebb kipróbálom úgy hogy a 200 fok után a 170-nél letakarom alufóliával, és a sütő aljába teszek egy kis tál vizet. Finom lett. Zolikám még alszik, mi itt falatozunk addig Balázzsal... :)

    VálaszTörlés
  11. Na, örülök, hogy sikerült, jó étvágyat! :)
    Amúgy nem légkeverésesen sütöttem :) Én is több xilittel akarom megpróbálni, de nekem az nem volt itthon :D

    VálaszTörlés
  12. Örülök, hogy ilyen jól sikerült a kalács a receptem alapján:)

    VálaszTörlés