"Ne félj a gondjaidtól, hanem üzenetnek tekintsd őket. Lehetőségnek arra, hogy tisztábban láss, és ezáltal erőteljesebben birtokold az életedet, mint eddig. Megértsd, mi a jelentősége annak, hogy te is itt vagy a földön."

Kornis Mihály

2011. június 17., péntek

Miket együnk és hogyan?

Ahogy léteznek rák kialakulását elősegítő élelmiszerek, úgy léteznek azt gátlók is. Nem is kevés!

Az egyik legfontosabbak a káposztafélék: fejes káposzta, brokkoli, karfiol, kelbimbó, leveles káposzta. Ezek minden olyan anyagot tartalmaznak, ami gátolja a daganat kialakulását, növekedését, egyszerre támadja több módon azt. Fogyasztásuknál fontos, hogy ne főzzük sokáig őket, inkább pároljuk vagy wokban készítsük el, úgy nem veszítenek az értékes tápanyagaikból, továbbá jól rágjuk meg őket, hogy minden hasznos anyag felszabaduljon belőlük.

Jótékony hatásúak a hagymafélék: fokhagyma, vöröshagyma, póréhagyma. A fokhagymát aprítva, összenyomva, a vöröshagymát felvágva fogyasszuk. Fokhagyma- és vöröshagymakrém helyett frissen aprított hagymát használjunk.

Értékes tápanyag a szója, mely fogyasztható rágcsálnivalóként (fagyasztott hüvelyes szója kapható hipermarketekben, amelyeket rövid ideig kell főzni és utána a babszemek fogyaszthatóak), miszo-ként (japán konyha alapanyaga), szójaszószként, tofuként, pirított szójababként (vízbe áztatott szójababokat megpirítják, amíg barnás színük nem lesz), és szójatejként (figyeljünk rá, hogy ne cukrozott szójatejet vegyünk).

A kurkuma az egyik legjobb fűszer a rák ellen. Levesekbe, salátákhoz, bármilyen ételhez, amihez illik, tegyünk egy keveset. Borssal együtt fogyasszuk, az elősegíti a jótékony hatását!

Igyunk minden nap 2-3 csésze zöld teát! Fontos, hogy legalább 8-10 percig forrázzuk a teafüvet felforralt, majd 60-80 fokra visszahűtött vízzel, és frissen fogyasszuk! A japán zöld teákat részesítsük előnyben! Koffeinmentes változata is ugyanolyan hatásos.

Gyümölcsök közül a bogyós gyümölcsök tartalmazzák a legtöbb rák ellenes hatóanyagot. Ilyen a málna, eper, feketeáfonya, tőzegáfonya. Az utóbbit érdemes szárított formában enni, míg a többi gyümölcsöt frissen, vagy fagyasztott gyümölcsként vásárolva, magában vagy joghurtba keverve fogyasszuk.

Már volt szó a hasznos zsírsavakról, azaz az omega-3-ról. Ezt a friss dióból, lenmagból, dióolajból, szardíniából, heringből, makrélából, atlanti lazacból vagy pisztrángból nyerhetjük ki. Étrendkiegészítőként fogyasztva nem olyan hatásos. Heti 1-2 alkalommal történő halfogyasztással, vagy frissen tartott őrölt lenmag fogyasztásával emelhetjük az omega-3 szintünket.

Zöldségek közül közismert a paradicsom jótékony hatása is, azt viszont kevesen tudják, hogy zsírokkal történő együtt főzése során és paradicsompüré formájában a leghatásosabb.

A citrusfélékben (narancs, citrom, mandarin, grépfrút) is sok a daganatellenes molekula. Gyümölcsként vagy kipréselt léként fogyasztva egyaránt tökéletes tápanyag.

Kevesen tudják, hogy a minimum 70%-os kakaótartalmú étcsokoládék is daganatellenes hatásúak. Ha szükségét érezzük valamilyen édesség elfogyasztásának, együnk meg 40gr jó minőségű étcsokoládét, és az egészségünkért is tettünk valamit.

Végül pedig naponta igyunk meg egy pohár vörösbort valamelyik étkezés mellé.

4 megjegyzés:

  1. A zöld teát tudtommal nem szabad a szó szoros értelmében forrázni, mert az kiöl belőle mindent. A vizet fel kell ugyan forralni, de hagyni kell visszahűlni egy kicsit és csak utána szabad ráönteni.

    VálaszTörlés
  2. Én minden nap iszom a citromos vizet. Munkahelyemen egész nap. Megállok befele menet a zöldséges bácsinál, veszek friss citromot, és annak a levét nyomom rostostúl....stb. a vízbe. Inzulinrezisztenciára is jótékony hatású a citrom.

    VálaszTörlés
  3. A zöld teát én is olvastam, de nem volt egyértelmű, hogy akkor forró vízzel kell-e, vagy felforralt de kicsit hűlt vízzel. Elolvasom újra és javítom az információt.

    VálaszTörlés